2014 Reclame met….

RECLAME MET EEN SCHUIMKRAAG

Hoe ontstond reclame?
Reclame maken (bv. voor dranken en andere producten) is voornamelijk ontstaan door de Industriële Revolutie. Onder Industriële Revolutie wordt de omschakeling van handmatigBierreclame-02-prent naar machinaal vervaardigde goederen of producten verstaan.
De Industriële Revolutie begon rond 1750 in Engeland en vanaf het begin van de 19e eeuw in de rest van Europa. Ambachtelijke en kleinschalige werkplaatsen groeiden uit tot grote fabrieken en vormden samen één grootschalige industrie. Als gevolg daarvan  kwamen er steeds meer ver-schillende merken en producten op de markt, die via reclame een weg moesten vinden naar de afnemer en consument.
Reclame is een vorm van communicatie met als doel potentiële klanten over te halen tot het aanschaffen van producten en diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld om consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago.

Bierreclame
Eén van de vele ambachten, die van handmatig naar machinaal produceren omschakelden tijdens de Industriële Revolutie, was het brouwen van bieren. Ieder dorp had vroeger één (of meestal meerdere) brouwerijen met ieder hun eigen merk en hun eigen specifieke smaak. Vanwege het grote aantal bierbrouwerijen werd het in deze branche belangrijk om een goede en opvallende  reclame te voeren voor je eigen merk. Reclame-uitingen kwamen eBierreclame-04-prentr niet alleen op affiches en emaillen borden, maar ook bv. op de bierfles.
Reclames over bieren zijn dus meestal te vinden op flessen (etiketten, doppen, e.d.), glazen, viltjes, emaillen borden, maar vooral toch wel op de vele kleurrijk bedrukte affiches.

Het litho-affiche
Het produceren van affiches begon omstreeks 1870 in Parijs met als hoogtepunt de beroemde affiches van Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) in de Art Nouveau stijl. De meeste drukkerijen maken dan al gebruik van de uit Duitsland overgekomen manier van drukken, namelijk het lithograferen (steendrukken). Deze druktechniek werd reeds uitgevonden door Alois Senefelder in 1798. Het gelithografeerde affiche in deze Art Nouveau-stijl begon een indrukwekkende Bierreclame-03-prenttocht langs verschillende landen zoals Engeland, Duitsland, België, Nederland en Rusland. Er verschenen affiches over verschillende onderwerpen, zoals toerisme, scheepvaart, spoorwegen, theater, maar ook over producten zoals alcohol, tabak, koffie en thee. En dus ook over bieren
In de negentiger jaren van de twintigste eeuw wordt het lithograferen van affiches voor het laatst toegepast en gaat het drukken over in de boekdruk en vervolgens in de offsetdruk.

Voor meer informatie: www.bierreclamemuseum.nl