2017 Fiep Westendorp

Tekeningen, reclame en heel veel andere BLIKVANGERS
van Nederlands bekendste illustratrice

Tentoonstelling Fiep Westendorp werd
feestelijk geopend op zaterdag 1 april 2017

Op zaterdag 1 april werd de tentoonstelling over het illustratiewerk van Fiep Westendorp geopend in het Nederlands Drukkerij Museum, onder het toeziend oog van zo’n 80 genodigden. Zij waren vanuit heel Nederland gekomen om deze opening  mee te maken.
Onder hen waren o.m. de burgemeester van Etten-Leur, mevr. H. van Rijnbach-de Groot, Mevr. Gioia Smid, directeur van Fiep Amsterdam B.V. en ontwerpster Wietske Lute.
opening-fiep-01
De openingshandeling bestond uit het uitrollen van een enorm spandoek met daarop de naam van de tentoonstelling ,,BLIKVANGERS”, tevens de naam van een boek met daarin het levensverhaal van Fiep Westendorp.

De bijeenkomst werd geopend door voorzitter Rien van Heck, die de aanwezigen hartelijk welkom heette en hij bedankte alle vrijwilligers die maanden bezig waren geweest om de tentoonstellingsruimte een nieuwe look te geven.

Daarna gaf hij het woord aan secretaris en groteopening-fiep-05 animator van deze tentoonstelling Cees Jochems. Hij verwoorde ondermeer hoeveel werk het was geweest om deze tentoonstelling in te richten, maar zei hij: ,,Boven zie je het resultaat van het vele werk”.

Daarna pakte hij het boek ,,BLIKVANGERS” om nog eens flink reclame te maken om het toch maar aan te schaffen en daarmee de Fiep Foundation te steunen.

Daarna kreeg Wietske Lute het woord, die eenopening-fiep-02 uitgebreide uiteenzetting gaf over het illustratiewerk van Fiep Westendorp. Hieronder een kort verslag.
Het werk van Fiep Westendorp in relatie tot de ontwikkelingen in druktechniek Fiep Westendorp heeft een zeer werkzaam leven gehad. Haar leven stond in het teken van werk, en de mensen met wie zo omging waren niet zelden ook werkrelaties.
En omdat Fieps werk zonder uitzondering bestemd was voor drukwerk, begaf Fiep zich ook in de wereld van de drukkerijen: in die tijd een absolute mannenwereld!
Omdat die kant van Fiep nog heel onbekend is, zijn we vandaag hier in het Nederlandsopening-fiep-04 Drukkerij Museum en openen we een tentoonstelling die een technisch kijkje geeft in de keuken van Fiep. We tonen de tot nu toe onzichtbare kant van de totstandkoming van haar gedrukte nalatenschap. Bij het zien van al die mooie tekeningen zou je bijna vergeten dat er ook vaak naar slimme oplossingen gezocht moest worden, omdat niet alles zo maar mogelijk was.
Fiep leverde haar tekeningen aan bij de lithograaf, die ervoor zorgde dat haar werk werd omgezet naar drukwerk. Om dat voor elkaar te krijgen onderging de tekening ter plaatse vaak de nodige ingrepen.
Op die tekeningen is veel te zien. Soms staan er aantekeningen op bij welk artikel het geplaatst moest worden, of op welke pagina. Of het vergrotingspercentage, zodat de werktekenaar wist hoe groot de afbeelding moest worden geschaald. En op deze tekening is de gewenste afsnede aangegeven, en de plaats waar de letters moeten komen. Vieze vlekken werden afgedekt met dekwit – een soort Tippex. De werktekenaar plakte de opmaak van de krant in elkaar met tekst (aangeleverd door de zetter), foto’s en/of tekeningen. Van de tekening werd dan een opname gemaakt met de vergrotingscamera – die uiteraard ook kon verkleinen – in de donkere kamer. Dit gebeurde allemaal op de reproductieafdeling.
Vanwege de enorme belangstelling werd de tentoonstelling met 2 maanden verlengd tot en met zondag 7 januari 2018.