2015 Geheim Van Gogh

Van Gogh Koptekst-1

Ook te zien boeken, uitgebracht rondom Van Gogh, met een prachtige typografie en een aantal mooie affiches met een link naar onze wereldberoemde schilder. De tentoonstelling wordt vervolgens gecompleteerd met bedrukte merchandising en prullaria, gemaakt in verschillende druktechnieken.
125 jaar na het maken van zijn laatste schilderwerk, nu 125 grafische varianten op de beroemde zonnebloemen van Vincent van Gogh. Van getekende kopie in nummer 1 tot de bijna abstracte versie met het verrassend zelfportret in nummer 125.

Geheim van Van Gogh 1  (1).cdrGetekend, niet geschilderd. Lijntjes met een muis, geen verf met een penseel. Zou Van Gogh dit in 2015 ook zo hebben gedaan? Het boeide hem weinig of zijn werk veel geld opbracht of zelfs door anderen werd gewaardeerd. Zijn keus tot het kunstenaarschap was zeer bewust, een heilig moeten.
Maar hoe komt het, dat nu miljoenen mensen wereldwijd zijn zonnebloemen bewonderen, terwijl er gedurende zijn leven amper aandacht voor was? Toen geen cent waard, nu miljoenen! Kom en ontdek zelf, of maak een rondgang langs  de 125 prints van Gogh’s zonnebloemen die een antwoord geven op de vraag naar het Geheim van Van Gogh!

Henk van Noorloos, grafisch kunstenaar
Geheim van Van Gogh 1  (18).cdrIn 1956 komt Henk van Noorloos ter wereld te Andel. Na een aantal jaren als bouwkundig tekenaar gewerkt te hebben is hij sinds 1979 docent “bouwtechniek en beeldende vorming” op het Willem van Oranje College, een VMBO-school in Wijk en Aalburg. Als rusteloos type beweegt hij graag en houdt van vormgeven. Grafische creaties, maar ook ruimtelijk met materialen als metaal, hout of beton. Auteur van enkele boeken met een boodschap. Bedenker en organisator van diverse acties voor “het goede doel”.
De drive van deze prestatiedrang is zijn gedachte dat ieder moment in je leven nooit meer terugkomt en je ieder moment de keuze hebt tussen goed te doen of dit na te laten.

Affiches en briefkaarten
De affiches zijn afkomstig van verzamelaar Paul Werner uit Berlicum. Paul verzamelt al 40 jaar o.a. affiches. Zijn collectie bestaat op dit moment uit 64.000 exemplaren en groeit nog wekelijks.

Boeken en prullaria
De boeken en ‘prullaria’ komen van Van Gogh-kenner Cor Kerstens. Cor is in het Van Gogh-wereldje geen onbekende en wordt beschouwd als degene die alles kan vertellen over de periode dat Van Gogh in Etten-Leur woonde en werkte. Hij is bovendien bestuurslid van de stichting Vincent van Gogh Etten-Leur, die een permanente expositieruimte rondom Vincent van Goghs Ettense periode beheert: de Van Gogh Kerk.

Actie i.s.m. de Van Gogh Kerk
Vanwege de samenwerking ontvangen alle bezoekers van de tentoonstelling ‘Geheim van Van Gogh’ in het Nederlands Drukkerij Museum tot en met 6 december 50% korting op een bezoek aan de Van Gogh Kerk,. Dit op vertoon van uw entreebewijs, in te leveren op het adres: Markt 4. De actie werkt ook andersom: wie een entreebewijs van de Van Gogh Kerk laat zien, krijgt 50 procent korting op de entree tot het Nederlands Drukkerij Museum.
De tentoonstelling is te zien in het Nederlands Drukkerij Museum
t/m 6 december 2015.