2019 Marten Toonder

Nieuwe tentoonstelling in Nederlands Drukkerij Museum:

TENTOONSTELLING MARTEN TOONDER
OFFICIEEL GEOPEND

Na de succesvolle tentoonstelling van Fiep Westendorp in 2016 is het museum er weer in geslaagd om een spraakmakende tentoonstelling binnen te halen.

Op zaterdag 19 januari was in het Nederlands Drukkerij Museum in Etten-Leur de tentoonstelling met als titel ‘Marten Toonder’s:
,,EEN UNIEK DUBBELTALENT” geopend. Kleinzoon Irwin Toonder heeft samen met Cees Jochems van het drukkerijmuseum de openingshandeling verricht.
Samen hebben ze op een zgn. Knieheveldrukpers van 200 jaar oud een bladzijde uit een cartoon van Maarten Toonder gedrukt.
Namens de gemeente Etten-Leur was wethouder Kees van Aert aanwezig.
De tentoonstelling werd vorm gegeven door vrijwilligers van het Nederlands Drukkerij Museum i.s.m. Toonder Compagnie en Marten Toondermuseum de Bommelzolder in Zoeterwoude.
De nadruk van de tentoonstelling ligt op Toonders gebruik en samenspel van illustratie en tekst.

We bedanken op deze plaats een aantal mensen, die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van deze tentoonstelling:
Peter Backs van Baxks Design en Joep de Jong – van de Koninklijke Drukkerij Em. de Jong voor het ontwerpen en drukken van de affiches en uitnoding,
Dirk Doctor van de Documentatiegroep ‘40-‘45 voor het aanleveren van materiaal, bestemd voor het item Toonders Oorlogstijd, Dick Welsink van het Literatuurmuseum voor het in bruikleen geven van werkelijk uniek origineel Toonder-materiaal en het inhoudelijk meedenken over de tentoonstelling.

Zonder boven genoemden zou er geen tentoonstelling zijn gekomen.
Een speciale dank daarom voor: de Toonder Compagnie met Willem Feltkamp en Abel Pim en Marian van Museum de Bommelzolder en Paul Verhaak, Toonderkenner bij uitstek en in het bezit van schitterend digitaal materiaal.
De tentoonstelling is mooi en duidelijk opgezet met hier en daar natuurlijk ook een kijk met een grafisch oog op Toonders zaken. Sommige gebeurtenissen uit Toonders werk en leven zijn nog eens extra uitgelicht.
Kom naar het museum en kom het zelf beleven en laat ons via het Gastenboek weten wat u er van vindt.
Een biografie van Marten Toonder is te lezen in onze Nieuwsbrief.
Zie hiervoor Druktemaker 35.